Autóklíma használata adunk hasznos tanácsokat, amelyeket kifejezetten érdemes betartani.
Az autóklíma
Az új európai autók piacán kínált járművek nagyjából kilencven százalékában van klíma.
Ez rossz hír a környezetnek, hiszen a klímahasználattal egyrészt emelkedik a járművek amúgy is magas szén-dioxid kibocsátása, másrészt megnő az autók hőtermelése is, jó hír viszont a kereskedőknek, akiknél ez a „plusz tartozék” növeli az adás-vételek számát és értékét.
Manapság pedig – köszönhetően a globális felmelegedésnek – a nyarak csak klímával viselhetők el (legfőképp az autókban).
Ha nincs az autóban klíma
Új autó adás-vételekor nem szabad sajnálni a pénzt a légkondicionáló beépíttetésére.
Amennyiben ugyanis a későbbiekben kiderül, hogy mégiscsak szükség lenne rá, akkor azt már nem lehet gazdaságosan megoldani, ugyanis az utólagos autóklíma beszerelés meglehetősen bonyolult és költséges.
Bár elsőre úgy tűnhet, hogy a márkakereskedések drága felár mellett biztosítják a klímát a kiszemelt autóba, jó tudni, hogy az utólagos beépítés ezeknél jóval magasabb árkategóriába esik.
Természetesen a költségek nagysága márkafüggő: az ár a klíma ellenértékén (ami nemcsak a típustól függ, hanem attól is, hogy a légkondicionáló eredeti, bontott, avagy utángyártott e) és a beszerelés bonyolultságán is múlik.
Persze azért is jó, ha légkondicionált az autó, mert ha eladósorba kerül, jóval könnyebben értékesíthető, mint az a jármű, amiben nincs klíma (napjainkban ez ugyanis sokszor alapfeltétel az adás-vételeknél).
Az autóklíma alternatívái
Az autóklíma beszerelése a legjobb megoldás a jármű belső hőmérsékletének optimális szabályozására.

Amúgy van egyéb alternatíva is a hőség elviselésének megkönnyítésére, a légkondicionálót azonban egyik módszer nem képes helyettesíteni.
Sokan próbálkoznak műszerfali ventilátor használatával, ám az a meleg belső levegőnek csupán a megkeverésére képes, a lehűtésére nem.
Hasonlóan banális alternatíva az ablakok lehúzása is, ami – bár látszólag javít a helyzeten – lassú járműhaladás esetén nem nyújt optimális megoldást.
Sőt, még a légellenállást is negatívan befolyásolja, növelve ezzel az autó fogyasztását.
Az ablakok lefóliázása valamelyest jobb megoldás az előzőeknél, (hiszen a sötétített ablakok kevésbé engedik be a tűző napsütést), viszont megvalósítása jóval költségesebb is.
Tudnivalók az autóklíma beszerelés után

Persze fontos megjegyezni, hogy az autóklíma beszerelés után időszakos karbantartást is igényel.
Így egy-két évenként szükséges elvégezni a pollenszűrő cserét és a rendszer teljes áttisztítását, átfertőtlenítését.
Természetesen, amennyiben a légkondicionáló kellemetlen szagot áraszt, vagy valami egyéb rendellenesség merül fel vele kapcsolatban, érdemes mielőbb orvosolni a problémát.
Emellett észben kell tartani, hogy a klíma veszélyes is lehet, hiszen a helytelen használat mellett légúti megbetegedések, legfőképp megfázás alakulhat ki (melynek oka a felmelegedett testet érő túlzott hideg levegő).
Sőt, az autóklíma használata az influenzához hasonló panaszokat, nyakmerevséget, rostszakadást, végtagfájdalmat, torokfájást és ízületi bántalmakat is előidézhet.
Emellett a légkondicionáló nem megfelelő karbantartása is okozhat problémákat, hiszen a berendezésben megtelepedett gombák, baktériumok az emberi szervezetben allergiát, sőt, allergiás tüdőgyulladást is indukálhatnak (ezért fontos a már említett minimum évi egyszeri klímatisztítás és klímafertőtlenítés).
Persze a klíma nélküli kánikulai napok még ennél is veszélyesebbek, hiszen hőségben leesik a vérnyomás, nő a pulzusszám, kiszárad a test, csökken a vérellátás és a koncentrációkészség, valamint nő az lobbanékonyság és a lehangoltság, melyek egytől-egyig növelik a közlekedési balesetek bekövetkezésének esélyét.
A klímahasználatnak tehát jóval több előnye van, mint hátránya, fontos tudni azonban, hogy hogyan is kell optimálisan alkalmazni ezt a berendezést.
A következő „alapszabályok” betartásával elérhető az autóklíma beszerelés utáni hatékony, gazdaságos és egészséges használat:
- A forró autót először az ajtók kinyitásával kell átszellőztetni, és csak azután lehet elkezdeni a klíma bekapcsolásával a jármű tényleges hűtését. Mégpedig úgy, hogy első lépésként a klímát a külső keringetésre állítva beengedjük a belső hőhöz képest valamelyest hidegebb külső levegőt.
- Az optimális levegőcsere érdekében nem ajánlatos hosszú távon használni a belső keringetést.
- Automata légkondicionáló esetén a külső-, és a belső hőmérséklet közti optimális differencia öt-hat Celsius fok.
- Manuális klíma esetén a kezelőt nem ajánlott a legalacsonyabb szintre állítani.
- A levegőt – a megbetegedések elkerülése érdekében – nem szabad a testre irányítani.
- A klímát időszakosan be kell kapcsolni akkor is, ha nincs kánikula. Ideális, ha a légkondicionáló havonta legalább 10 percet működik a károsodások megelőzése érdekében.
- Legalább kettő-három perccel a motor leállítása előtt ajánlott kikapcsolni a légkondicionálót, illetve leállítása előtt érdemes kis fokozaton járatni azt a baktériumok és gombák megtelepedésének kiküszöbölése érdekében.