Autóklíma használata adunk hasznos tanácsokat, amelyeket kifejezetten érdemes betartani.

Az autóklíma

Az új európai autók piacán kínált járművek nagyjából kilencven százalékában van klíma.

Ez rossz hír a környezetnek, hiszen a klímahasználattal egyrészt emelkedik a járművek amúgy is magas szén-dioxid kibocsátása, másrészt megnő az autók hőtermelése is, jó hír viszont a kereskedőknek, akiknél ez a „plusz tartozék” növeli az adás-vételek számát és értékét.

Manapság pedig – köszönhetően a globális felmelegedésnek – a nyarak csak klímával viselhetők el (legfőképp az autókban).

Ha nincs az autóban klíma

Új autó adás-vételekor nem szabad sajnálni a pénzt a légkondicionáló beépíttetésére.

Amennyiben ugyanis a későbbiekben kiderül, hogy mégiscsak szükség lenne rá, akkor azt már nem lehet gazdaságosan megoldani, ugyanis az utólagos autóklíma beszerelés meglehetősen bonyolult és költséges.

Bár elsőre úgy tűnhet, hogy a márkakereskedések drága felár mellett biztosítják a klímát a kiszemelt autóba, jó tudni, hogy az utólagos beépítés ezeknél jóval magasabb árkategóriába esik.

Természetesen a költségek nagysága márkafüggő: az ár a klíma ellenértékén (ami nemcsak a típustól függ, hanem attól is, hogy a légkondicionáló eredeti, bontott, avagy utángyártott e) és a beszerelés bonyolultságán is múlik.

Persze azért is jó, ha légkondicionált az autó, mert ha eladósorba kerül, jóval könnyebben értékesíthető, mint az a jármű, amiben nincs klíma (napjainkban ez ugyanis sokszor alapfeltétel az adás-vételeknél).

Az autóklíma alternatívái

Az autóklíma beszerelése a legjobb megoldás a jármű belső hőmérsékletének optimális szabályozására.

Autóklíma helyes használata
Nélkülözhetetlen az autóklíma

Amúgy van egyéb alternatíva is a hőség elviselésének megkönnyítésére, a légkondicionálót azonban egyik módszer nem képes helyettesíteni.

Sokan próbálkoznak műszerfali ventilátor használatával, ám az a meleg belső levegőnek csupán a megkeverésére képes, a lehűtésére nem.

Hasonlóan banális alternatíva az ablakok lehúzása is, ami – bár látszólag javít a helyzeten – lassú járműhaladás esetén nem nyújt optimális megoldást.

Sőt, még a légellenállást is negatívan befolyásolja, növelve ezzel az autó fogyasztását.

Az ablakok lefóliázása valamelyest jobb megoldás az előzőeknél, (hiszen a sötétített ablakok kevésbé engedik be a tűző napsütést), viszont megvalósítása jóval költségesebb is.

Tudnivalók az autóklíma beszerelés után

A klíma feltöltése
Klíma töltés

Persze fontos megjegyezni, hogy az autóklíma beszerelés után időszakos karbantartást is igényel.

Így egy-két évenként szükséges elvégezni a pollenszűrő cserét és a rendszer teljes áttisztítását, átfertőtlenítését.

Természetesen, amennyiben a légkondicionáló kellemetlen szagot áraszt, vagy valami egyéb rendellenesség merül fel vele kapcsolatban, érdemes mielőbb orvosolni a problémát.

Emellett észben kell tartani, hogy a klíma veszélyes is lehet, hiszen a helytelen használat mellett légúti megbetegedések, legfőképp megfázás alakulhat ki (melynek oka a felmelegedett testet érő túlzott hideg levegő).

Sőt, az autóklíma használata az influenzához hasonló panaszokat, nyakmerevséget, rostszakadást, végtagfájdalmat, torokfájást és ízületi bántalmakat is előidézhet.

Emellett a légkondicionáló nem megfelelő karbantartása is okozhat problémákat, hiszen a berendezésben megtelepedett gombák, baktériumok az emberi szervezetben allergiát, sőt, allergiás tüdőgyulladást is indukálhatnak (ezért fontos a már említett minimum évi egyszeri klímatisztítás és klímafertőtlenítés).

Persze a klíma nélküli kánikulai napok még ennél is veszélyesebbek, hiszen hőségben leesik a vérnyomás, nő a pulzusszám, kiszárad a test, csökken a vérellátás és a koncentrációkészség, valamint nő az lobbanékonyság és a lehangoltság, melyek egytől-egyig növelik a közlekedési balesetek bekövetkezésének esélyét.

A klímahasználatnak tehát jóval több előnye van, mint hátránya, fontos tudni azonban, hogy hogyan is kell optimálisan alkalmazni ezt a berendezést.

A következő „alapszabályok” betartásával elérhető az autóklíma beszerelés utáni hatékony, gazdaságos és egészséges használat:

  • A forró autót először az ajtók kinyitásával kell átszellőztetni, és csak azután lehet elkezdeni a klíma bekapcsolásával a jármű tényleges hűtését. Mégpedig úgy, hogy első lépésként a klímát a külső keringetésre állítva beengedjük a belső hőhöz képest valamelyest hidegebb külső levegőt. 
  • Az optimális levegőcsere érdekében nem ajánlatos hosszú távon használni a belső keringetést.
  • Automata légkondicionáló esetén a külső-, és a belső hőmérséklet közti optimális differencia öt-hat Celsius fok.
  • Manuális klíma esetén a kezelőt nem ajánlott a legalacsonyabb szintre állítani.
  • A levegőt – a megbetegedések elkerülése érdekében – nem szabad a testre irányítani.
  • A klímát időszakosan be kell kapcsolni akkor is, ha nincs kánikula. Ideális, ha a légkondicionáló havonta legalább 10 percet működik a károsodások megelőzése érdekében.
  • Legalább kettő-három perccel a motor leállítása előtt ajánlott kikapcsolni a légkondicionálót, illetve leállítása előtt érdemes kis fokozaton járatni azt a baktériumok és gombák megtelepedésének kiküszöbölése érdekében.