Az autóklíma töltés menete

Hosszú évek alatt az autó légkondicionáló berendezéséből elillan a hűtőközeg (ami egyébként egy teljesen normális folyamat), még akkor is, ha a klíma csövei megfelelően le vannak szigetelve.

Amennyiben nincs elegendő mennyiségű gáz a rendszerben, a berendezés nem működik megfelelően.

Ezt a problémát pedig csak az autóklíma töltés elvégzésével lehet orvosolni, melynek a folyamata a következő:

  • A rendszerben maradó olaj és gáz lecsapolása.
  • A nyomásteszt elvégzése legalább 20 bar nyomással, száraz nitrogén segítségével, annak érdekében, hogy egyértelművé váljon: a rendszer szivárog-e, vagy sem.
  • A rendszerben lévő valamennyi nedvesség eltávolítása – vákuumolással.
  • A rendszer feltöltése gázzal és klímaolajjal. A szükséges mennyiség a legtöbb esetben az autómotortérben lévő matricán található. Amennyiben azonban ez az adat ott még sincs feltüntetve, a szervizgép adatbankjában az bármikor elérhető. Ebben az esetben azonban UV jelzőfolyadékot is a rendszerbe kell juttatni annak érdekében, hogy egy lehetséges, későbbi hűtőközeg-szivárgás kiindulópontját könnyebben fel lehessen lelni.
  • A nyomásértékek letesztelése és az autó belső terébe befújt hőmérséklet leellenőrzése. Ha az utastérbe fújt hő nyolc Celsius fok alatt van, a hűtőközeg töltés megfelelő volt.
Autóklíma töltés
klíma töltöttség ellenőrzése

Az autóklíma töltés szükségessége

A gépjárművek légkondicionáló berendezése legfőképp a meleg nyári napokon tesz kiváló szolgálatot, a működéséhez pedig elengedhetetlen, hogy a rendszer megfelelően működjön és fel legyen töltve elegendő hűtőközeggel.

Ezen klímák lehetnek manuálisak, vagy automaták.

Míg az utóbbinál a hőfokszabályozás önvezérelt, vagyis a rendszer önmaga állítja be a hőmérsékletet a kocsiban 15-36 fok között (automatán ki-és bekapcsolva a rendszert), addig az előbbinél a megfelelő temperatúra eléréséhez emberi kéz általi beállításra van szükség.

Az autóklíma, ahogy általában a hűtőberendezések, úgy működik, hogy az autó belsejéből a sűrített gáz a meleget egy hűtőberendezésen át „kihúzza”, majd azt a csöveken át eljuttatja a jármű elejében lévő klímahűtőhöz, amit a menetszél folyamatosan hűsít.

A klímahűtőben a gáz tágulása alatt hőleadás történik, majd a klímakompresszorba jut, ahol aztán azt a rendszer újra összesüríti.

Ha azonban a rendszerben kevés a gáz, a gépjármű légkondicionáló berendezése nem működik megfelelően, és csupán az autóklíma töltés jelenthet megoldást (természetesen a szükséges karbantartási munkák elvégzése mellett).

Az autóklíma töltés kezdeti feladatai

A gépjármű légkondicionáló berendezésének karbantartása rendkívül fontos mind az emberi egészségmegőrzés, mind a rendszer megfelelő működése szempontjából.

A karbantartáshoz pedig – természetesen – az autóklíma töltés is hozzátartozik.

Ehhez a munkához azonban elengedhetetlen az előzetes vizsgálat.

Ennek során pedig fontos, hogy elsőként átvizsgálásra kerüljön, van e bármiféle károsodás, sérülés, olajszivárgás, esetleg bármilyen klímahibára utaló jel, ami gátolhatná a légkondicionáló berendezést a megfelelő működésben.

Ezt követően pedig lényeges a gépjármű komputertesztjének az elvégzése is.

Bizonyos esetekben ki kell szerelni, meg kell javítani, esetleg ki kell cserélni a problémás alkatrészeket.

Van, hogy a kompresszor, az expanziós szelep, a pollen-, illetve a szárító szűrő, a klímacsövek és/vagy a klímahűtő is javításra szorul.

Amennyiben a hűtőkör javítására van szükség, meg kell oldani a gáz lefejtését, a szükséges karbantartások elvégzését, a vákuumozást, a nyomástesztelést, a hűtőközeg-, az olaj-, valamint az UV folyadék feltöltését, illetve el kell végezni a rendszer indítását és letesztelését. 

Fontos tudnivalók az autóklíma töltés kapcsán

Az autóklíma töltés előtt feltétlenül le kell ellenőrizni a rendszert.

A gépjárművek légkondicionáló berendezése minden esetben zárt rendszerű.

Ha a klímacsövek, a fém tartozékok, illetve a kompresszor alkatrészei hibátlanok, a klíma hosszú ideig tökéletesen fogja ellátni a funkcióját.

Gyakorlatilag tehát egy folyamatosan szervizelt klímarendszert nem kell minden évben gázzal újratölteni.

A hűtőközeg elillanásának számos oka lehet. Így a gáz szivároghat akár egy közlekedési balesetkor bekeletkező rendszerkárosodás, például klímahűtő, klímacső sérülés miatt (ami könnyen előfordulhat, hiszen a klímahűtő a megfelelő menetszélkapcsolat érdekében a gépjármű elején, a lökhárító, illetve a hűtőrács mögött található meg, így könnyen megsérülhet egy kisebb ütközéskor is).

De akár korróziós hibák miatt is elillanhat a hűtőközeg, így akár a környezeti körülmények, például a téli útszórás eredményeként is jelentkezhet sómarás a klímahűtő, illetve az elpárologtató alumíniumfelületén.

Emellett a klímacsövek megrepedése, illetve a csatlakozók sérülése is okozhatja a gáz folyamatos szivárgását a rendszerből, ami egyébként az esetek többségében szerelési hiba eredménye. Sőt, a hűtőközeg eltűnését kompresszorprobléma és az „O” gyűrű torzulása is okozhatja.